800-2 – Zvláštní zakládání objektů

A

Armokoš pro provázání betonových konstrukcí je výztuž, která
není staticky posuzována z hlediska únosnosti vlastní piloty a slouží pro
spojení s navazující konstrukcí.

B

Beton prostý u pilot zhotovovaných na místě je beton bez
výztuže nebo s výztuží hmotnosti:
a) do 30 kg/m3 betonu, u pilot průměru do
450 mm,
b) do 15 kg/m3 betonu, u pilot průměru přes 450 mm.
Beton železový u
pilot zhotovovaných na místě je beton s výztuží hmotnosti:
a) přes 30 kg/m3
betonu, u pilot průměru do 450 mm,
b) přes 15 kg/m3 betonu, u pilot průměru
přes 450 mm.
Pro posouzení, zda se jedná o pilotu z betonu prostého nebo
železového je rozhodující množství výztuže v celé pilotě.
Betonáž oddělená
výplně pilot je betonáž rozdělená na dva pracovní postupy:
a) výplň vrtu
kamenivem,
b) injektáž výplně z kameniva pojivem
Beton prostý je beton bez
výztuže nebo z výztuží hmotnosti do 15 kg/m3 betonu (s výjimkou pilot, viz čl.4
části A 01).
Beton železový je beton s výztuží hmotnosti přes 15 kg/m3 betonu
(s výjimkou pilot, viz čl.4 části A 01).
Beton stříkaný je konstrukce
betonová vytvářená pneumatickým nanášením betonové směsi.

D

Délka vrtu je vzdálenost od úrovně ústí vrtu ke dnu vrtu měřená v ose vrtu.
Dno vrtu nebo rýhy podzemní stěny je spodní úroveň dosažená vrtným nástrojem. U
pilot prováděných technologií Franki se dnem vrtu rozumí úroveň dosažená
pažnicí.
Délka piloty je vzdálenost od projektované horní úrovně
hlavy nebo hlavice piloty ke dnu vrtu, přičemž se do této délky započítává i
hlavice piloty současně prováděná.

E

Element stěnový se skládá z jedné nebo více lamel uspořádaných prostorově.

G

Geodrén - knotový drén - svislý prefabrikovaný konsolidační drén je svislá
stavební konstrukce zatažená do podloží násypových těles. Tato konstrukce slouží
k regulaci doby konsolidace podloží násypů a nahrazuje dosud užívané
štěrkopískové odvodňovací piloty průměru přes 245 do 450 mm.
Geotextilie jsou
propustné plošné textilie, vyrobené jako tkaniny a pleteniny, netkané textilie,
případně textilie vrstvené a spojené (tzv sendvič), které pro svoje vlastnosti
filtrační, separační, odvodňovací, výztužné a zamezující znečištění jsou určené
ke zlepšení fyzikálně mechanických vlastností podloží a konstrukcí.

H

Hladina pozemní vody je v projektu určená, popř. snížená volná hladina
pozemní vody.
Hladina vody pracovní ve vodoteči nebo nádrži je hladina určená
v projektu v souladu s ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních
komunikací.
Hlava piloty typu VÚIS je horní rozšířená část piloty nebo horní
část piloty stejného průměru (případně i pod hlavicí), prováděná stejným vrtným
nástrojem jako pilota.
Hlavice piloty je horní rozšířená část samostatné
piloty prováděná současně s pilotou vrtným nástrojem většího průměru než pilota,
s výjimkou hlavice typu VÚIS - viz čl.239 všeobecných podmínek.
Hloubka
piloty
je vzdálenost od úrovně, na níž je umístěna vrtná souprava k základové
spáře piloty, popř. paty.
Hloubka vrtu nebo podzemní stěny je vzdálenost od
úrovně, na níž je umístěna vrtná (hloubicí) souprava ke dnu vrtu nebo podzemní
stěny, přičemž u vrtů vodorovných dovrchních pro injektáže se rovná délce vrtu.
Hmoty vybourané jsou všechny hmoty podle projektu znovu upotřebitelné z
vybourané suti, získané při bourání nebo jiném způsobu odstraňování konstrukcí
nebo jejich částí (s výjimkou štětovnic).

I

Injektáž je činnost prováděná injektorem jako
1. nízkotlaká tj. tlakem do
0,6 MPa, nebo
2. vysokotlaká tj. tlakem přes 0,6 MPa.
Injektáž trysková
je nosná základová konstrukce vytvořená vzestupnou injektáží hornin tlakem do
100 MPa přímo přes vrtné nebo hloubící zařízení.

K

Kolona manipulační je soubor dočasných vnitřních nebo vnějších pažnic.
Konsolidace podloží násypů je postupné dotvoření podložních vrstev neúnosného
podloží pod tělesy násypů, které probíhá časově neurčenou dobu. Doba konsolidace
se podstatně snižuje (reguluje) zkrácením dráhy prosakující pórové vody a
vybudováním svislých drénů - svislých štěrkopískových pilot průměru přes 245 do
450 mm nebo konsolidačních drénů.
Kotva je konstrukce namáhaná tahem, která
hlavou a táhlem zachycuje zatížení jiné konstrukce nebo horniny a přenáší je
přes kořen kotvy do stabilní konstrukce nebo horniny.
Klenba je stropní
konstrukce omezená lícem a rubem. Její tvar vzniká pohybem křivky po přímce nebo
křivce.
Kotvička je betonářská ocel bez jakýchkoliv úprav osazená do otvoru
(vrtu) do malty nebo tmelu a slouží k přichycení výztuže.

L

Lamela podzemní stěny je nejmenší konstrukční část podzemní stěny.
Líc
klenby
je spodní zakřivená plocha klenby.

M

Malta aktivovaná (směs) je směs, u které je chemickým nebo mechanickým
účinkem zvýšena účinnost pojiva.
Materiál spojovací je materiál, sloužící k
vzájemnému spojení jednotlivých konstrukcí nebo jejich částí (hřebíky, vruty,
šrouby, matky, podložky, elektrody, drát, skoby apod.).
Mikropilota je
stavební prvek z nosné ocelové konstrukce zainjektované do vrtu, který je
schopen přenášet tlaková i tahová namáhání do základové půdy.

N

Normální dopravní prostředek je dopravní prostředek o objemu ložného prostoru
přes 0,05 m3.
Nadbetonování konstrukcí je z technologických důvodů
znehodnocená vrstva betonu piloty (např. bentonitovou suspenzí, vodou apod.).

P

Pás podzemní stěny je část podzemní stěny složené ze dvou nebo více lamel
uspořádaných lineárně.
Pažnice vrtu
a) dočasná (manipulační) je pažnice,
která se po skončení své funkce z vrtu odstraní,
b) trvalá je pažnice
ponechaná ve vrtu jako plášť výplně vrtu,
c) vnější je pažnice přiléhající k
hornině,
d) vnitřní je pažnice procházející manipulační kolonou nebo pažnicí
vnějšího průměru.
Pilota na místě zabetonovaná je stavební základový prvek
přenášející zatížení ze stavebního objektu na základovou půdu do hloubky. Je buď
na celou délku nebo na její větší část zapuštěna do základové půdy.
Za pilotu
se považují stavební prvky, které musí splňovat tyto podmínky:
a) při
nejmenším průměru piloty do 600 mm musí být poměr délky k jejímu průměru nejméně
5:1,
b) při nejmenším průměru piloty přes 600 do 1 650 mm musí být poměr
délky piloty k jejímu průměru nejméně 3:1,
c) při nejmenším průměru piloty
přes 1 650 mm musí být délka piloty nejméně 5 m.
Pilota částečně zapažená
pažnicí délky:
a) do 1 m se považuje za pilotu nezapaženou,
b) přes 1 m se
považuje část zapažená za pilotu zapaženou a část nezapažená za pilotu
nezapaženou.
Pilota kónická je např. pilota typu VÚIS A, K, X - viz čl.239
úvodních ustanovení.
Pilota krátká (viz čl.211 úvodních ustanovení) je
konstrukce zvláštního zakládání objektů nesplňující podmínky definice piloty ve
smyslu tohoto článku.
Pilota neutralizační je stavební konstrukce
nepřenášející žádné zatížení, která složením výplně piloty snižuje agresivitu
podzemních vod.
Pilota nezapažená je pilota zřizovaná bez ohledu na
technologii provádění, avšak bez použití pažící suspenze nebo pažnic.
Za
pažnici se nepovažuje chránička (límec), tj. krátká pažnice v délce do 1 m,
osazená v horní části vrtu bránící napadání zeminy do vrtu.
Pilota zapažená
je pilota zřizovaná bez ohledu na technologii provádění, avšak s použitím
pažnic, pažící suspenze nebo jiného média. (Piloty zapažené jsou i předrážené
piloty Franki a piloty CFA).
Piloty VÚIS - viz čl.239 úvodních ustanovení.
Pole injekční je pracovní prostor při ústí vrtu, ve kterém se provádí vlastní
injektování přivedenou injekční směsí.
Polštáře pod základy jsou stavební
konstrukce z kameniva nebo sypaniny určené k zlepšení základových poměrů.
Práce prováděné v podzemí jsou práce prováděné zcela v prostoru
a) uzavřeném
shora stropní konstrukcí nebo horninou pod úrovní:
- terénu nebo dna
vykopávky,
- zemní nebo jiné konstrukce,
b) stavební šachty v hloubce přes
8 m;
Práce prováděné z povrchu území jsou práce prováděné ve všech ostatních
případech;
Práce prováděné z vody jsou práce prováděné pouze z plavidla
a)
nad hladinou vody,
b) pod hladinou vody.
Plášť torkretový je ochranná nebo
zpevňující konstrukce stěn nebo kleneb z aktivované malty nanesená ve vrstvách
stříkáním pod tlakem min. 0,35 MPa
Prostředek normální dopravní je dopravní
prostředek o objemu ložného prostoru přes 0,05 m3.

R

Rub klenby je horní zakřivená plocha klenby.

S

Suť je všechen materiál získaný při bourání konstrukcí nebo jejich částí z
cihel, betonu a lomového kamene, včetně spojovacího materiálu vybouraného ze
spár zdiva a při otlučení omítek.
Stěny hradicí jsou konstrukce sloužící k
omezení přítoku vody do prostoru chráněného hradicí stěnou.
Suspenze
bentonitová
je koloidní směs vody, jílu a popř. chemických přísad, které
usměrňují stabilizaci a plastifikaci suspenze. Bentonitová suspenze plní funkci
pažící u vrtu pro piloty a podzemní stěny.
Stěny podzemní jsou stěny budované
do rýh pažených suspenzí z betonu, jílocementu nebo jílu, včetně případné
nadzemní části do projektované úrovně. Z hlediska funkce se rozlišují stěny:
a) pažící určené především k zabezpečení stavebních výkopů,
b) těsnicí
(hradicí) určené k zamezení průsaku vody, případně jiné kapaliny horninou,
c)
konstrukční (základové), které - zpravidla pro splnění dočasné funkce pažící,
popř. těsnicí - přejímají definitivní funkci svislé nosné konstrukce objektu
přenášející zatížení na základovou spáru.
Spárování hloubkové je strojní
tlakové vyplňování spár hlubších než 30 mm.
Stěna je stavební konstrukce s
pohledovou plochou svislou nebo šikmou odkloněnou od svislice o úhel do 30°.

T

Táhlo ztužující zpevňuje konstrukci jejím stažením pomocí rektifikačního
šroubu nebo pomocí matic umístěných na obou koncích; nemá kotvicí kořen jako
kotva.
Trn je betonářská ocel bez jakýchkoliv úprav (s výjimkou hlavy)
vložená do otvoru (vrtu) se zainjektováním cementovou maltou za účelem zpevnění
konstrukce. Konec trnu (hlava) může být opatřen maticí s podložkou a roznášecí
deskou.

U

Úklon je úhel, který svírá azimutálně usměrněná osa vrtu se svislicí.

V

Vrt
a) provedený rychlostním diamantovým vrtáním je vrt vrtaný rotačně bez
příklepu s diamantovou korunkou o vysokých otáčkách přes 2 200 ot/min, např.
vrtací soupravou DIAMEC,
b) dovrchní je vrt ve směru od vodorovné vzhůru,
c) horizontální je vrt vodorovný (tj. o úklonu 90°),
d) podzemní je vrt
prováděný v podzemí při umístění vrtné soupravy nebo vrtacího kladiva v podzemí,
e) povrchový je vrt prováděný z povrchu území,
f) šikmý je vrt azimutálně
usměrněný s předepsaným úklonem,
g) úpadní je vrt ve směru od vodorovné dolů.
Výplach pažící je pažení hustým výplachem (např. bentonitovou suspenzí), který
nahrazuje pažnice.
Výplň jílocementová samotuhnoucí je směs pažící suspenze,
hydraulického pojiva a chemických přísad, které umožňují stabilizaci,
plastifikaci a zpomalení tuhnutí suspenze. Samotuhnoucí výplň může během
hloubení rýhy plnit funkci pažící a po zatvrdnutí tvoří buď celou výplň rýhy
(těsnicí PS), anebo část výplně rýhy (podzemní stěna ze ŽB dílců).
Výška
podzemní stěny
je vzdálenost horní úrovně stěny k její základové spáře podle
projektu.
Věnec ztužující jsou konstrukce zajišťující stabilitu zdiva nebo
kleneb a připojení torkretového pláště.

Z

Zakládání objektů plošné je zakládání na základech prostých, rozšířených,
krabicových a montovaných a na základových patkách, pásech, deskách.
Zakládání objektů zvláštní
je speciální zakládání objektů jinými
způsoby.
Zabortování drenážního potrubí je obsyp drenážního potrubí výkopkem
těženým ze stěny rýhy pro zajištění drenážních trubek proti vybočení z osy před
vlastním zásypem.
Zápora je ocelová konstrukce, osazená do vrtu za účelem
zřízení pažící stěny.

© RTS, a. s. | Lazaretní | 615 00