825 - 4 - Objekty podzemní - tunely

B

Beton prostý je beton bez výztuže nebo s výztuží hmotnosti
do 15 kg/m3.
Beton stříkaný je konstrukce
vytvořená pneumatickým nanášením betonové směsi.
Druh použité betonové směsi
je uveden v návrhu ON … Ostění dopravních tunelů
stříkaných betonů.
Beton železový je beton s výztuží přes 15
kg/m3

C

Čelní portálová zeď je nadezdívka portálového pásu (po
stranách přechází do kolmých
křídel); zachycuje tlaky čelního skalního nebo
zemního svahu, bývá obvykle ukončena
mohutnou římsou, za zdí je nadportálový příklop,
shromažďující povrchové vody čelního
svahu.

D

Délka tunelu je průměrná vzdálenost mezi líci čelních
portálových zdí (portálových
věnců) vjezdového a výjezdového portálu, měřená
po obou tunelových opěrách ve výši
1,0 m nad niveletou koleje.
Dočasné
vystrojení výrubu
zabezpečuje výrub až do fáze trvalého vystrojení
(může
být použito výdřevy, ocelových prvků a skruží, svorníkové výztuže,
stříkaného betonu
apod.) dočasné vystrojení výrubu se při provádění trvalého vystrojení tunelu buď
odstraní, nebo se ponechá jako ztracená výstroj.

H

Hloubka rýhy je svislá vzdálenost dna rýhy od terénu v
podélné ose rýhy. Největší
přípustná hloubka rýhy je 16 m. Rýhami jsou také
hloubené vykopávky libovolného
půdorysu, který lze vepsat do čtverce o straně do 2 m, není-li
hloubka výkopu největším
rozměrem. Za rýhy se nepovažují silniční a
železniční příkopy (ČSN 73 6133).
Hloubka založení je svislá
vzdálenost od nivelety koleje do úrovně základové spáry
základů opěr v
určitém místě tunelu.
Horninový masiv je horninové
prostředí, ve kterém je podzemní objekt situován.

I

Injektování je tlakové vyplnění mezer v hornině nebo ve
zdivu cementovou suspenzí
nebo maltou.

K

Kolektor je podzemní liniový objekt, ve kterém jsou společně
uložena vedení
technického vybavení; v kolektoru jsou sdruženy nejméně dvě
vedení rozdílného
charakteru (např. silnoproudé a sdělovací kabely apod.).
Kotva je konstrukce namáhaná tahem, která hlavou a táhlem
zachycuje zatížení jiné
konstrukce nebo horniny a přenáší jej přes kořen
kotvy do základové půdy.
Kryt dna je vhodně upravená horní
vrstva nadezdívky spodní klenby; u tunelů bez
spodní klenby vhodně upravený
povrch podloží pro železniční svršek.

M

Malta aktivovaná je cementová malta s dalšími přísadami,
která je vyrobena
v aktivační míchačce a má speciální vlastnosti.

N

Nadměrný výrub je rozdíl ploch mezi teoreticky stanoveným a
skutečným výrubním
průřezem; je dán jednak nutným nadvýšením a rozšířením
výrobního průřezu s ohledem
na dotvarování dočasného a trvalého vystrojení (tzv.
nadměrný výrub dočasný) a jednak nemožností přesného vylomení výrobního průřezu
(tzv. nadměrný výrub trvalý); trvalý nadměrný výrub (zvaný také nadvýlom) může
být nezaviněný (ve špatných geotechnickým poměrech) a zaviněný (nedodržováním
technologického postupu, nadměrnými trhacími pracemi, nedostatečným nebo
nevčasným vystrojením výrubu apod.).
Nečleněný porub je
výlom podzemního díla najednou v celém jeho průřezu (obvyklý u štol a tunelů v
pevných horninách).

O

Opěry tunelové jsou části ostění od základového odstupku
(případně od základů) do patek stropní klenby; u kruhového tunelového průřezu se
opěrami nazývá část ostění mezi stropní klenbou a dnem.
Osa tunelu
je půdorysná pomyslná čára sledující osu koleje (u dvojkolejných tunelů osu
dráhy); v přímé je s osou koleje (dráhy) totožná, v obloucích se odsazuje od osy
koleje o hodnotu odsazení (c) ke středu oblouku
Ostění tunelu
je trvalé vystrojení výrubu zdivem kamenným, cihelným, betonovou nebo
železobetonovou obezdívkou, stříkanými plášti z torkretu nebo stříkaného betonu,
montovaným ostěním z velkoplošných prvků; podle umístění v příčném řezu
rozlišujeme: stropní klenby, opěry, základy, spodní klenbu, nadezdívku spodní
klenby a kryt dna tunelu.

P

Patní práh je železobetonová konstrukce na rozhraní opěry a
klenby tunelu zajišťující stabilitu klenby při podchycovací metodě.
Plášť torkretový je ochranná nebo zpevňující konstrukce z
cementové omítky nanesená stříkáním pod tlakem.
Portálový pás
je vjezdový a výjezdový (značení P1 a P2 ve směru staniční tratě). Je to
pokračování tunelové trouby směrem k vyústění tunelu (čelní portálové zdi);
ostění portálového pásu bývá mohutnější než ostění sousedních tunelových pásů.
Portálový věnec je vnější ukončující část portálového pásu
viditelná z povrchu, nachází se zhruba v rovině líce čelní portálové zdi nebo z
něho mírně vystupuje.

R

Ražení je rozpojení horniny, naložení a odvoz rubaniny.
Součástí ražení je i dočasné vystrojení z výrubu.
Ražnost hornin
je souhrn vlastností horniny, které jsou rozhodující pro stanovení:.
a)
Obtížnosti a pracnosti tunelářským prací,
b) Nutných opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví pracujících.

S

Sanace objektů jsou práce při zpevňování konstrukcí
dosavadních objektů.
Skruž tunelová je ocelová konstrukce,
která zajišťuje dočasné nebo trvalé tunelové ostění nebo výrub. Pro výrobu
skruží se obvykle používají kolejnice nebo válcované nosníky ohýbané za studena
nebo za tepla z několika dílů.
Spárování zdiva hloubkové je
strojní tlakové vyplnění spár hlubších než 3 cm.
Spodní klenba
(protiklenba) je u podkovovitého světlého tunelového průřezu konstrukce,
rozpírající základy opěr; její funkce může být nahrazena rozpěrnými trámy
(zejména dodatečně provedenými při rekonstrukci objektu); u kruhového průřezu
tunelu je spodní klenba vymezena spodní kruhovou výsečí, jejíž přímky procházejí
středem určující kružnice a svírají pravý úhel, souměrně ke svislici
procházející osou koleje (resp. osou dráhy).
Stropní klenba
je horní část ostění tunelu, u podkovovitého průřezu tunelu spočívající patkami
na opěrách buď přímo, nebo prostřednictvím patních prahů, u kruhového
průřezu
tunelu je klenba určena horní kruhovou výsečí s přímkami ve sklonu 1:5
procházejícími středem určující kružnice.
Suspenze cementová
je směs vody, cementu a případných dalších příměsí vyrobená v rychloběžné
aktivační míchačce. Má speciální vlastnosti.
Světlost tunelu
je největší světlá šířka tunelu lomená největší světlou výškou tunelu (světlá
vzdálenost od nivelety koleje do vrcholu klenby).
Světlý tunelový
průřez
je plocha ohraničená lícem tunelu a povrchem železničního svršku
tunelu (tj. povrch pražce, úložné deska pod.); měří se ve svislé rovině kolmé k
ose tunelu.
Sypanina je výkopek získaný na téže nebo jiné
stavbě z výkopu nebo zemníku, rubanina z tunelů nebo dolů, popř. odpadový
materiál z průmyslu, jako škvára nebo struska, určený k budování násypů, zásypů
nebo obsypů a podkladních, popř. podsypových vrstev.

Š

Štola je liniový podzemní objekt ražený nebo hloubený z
povrchu s výrubním průřezem menším než 16 m2; štola může být samostatným
podzemním dílem (pokud je situována mimo výrobní průřez tunelu – např. štola
průzkumná, odvodňovací) nebo je dílčím výrubem (štola směrová, nadklenbová) při
výstavbě nebo rekonstrukci tunelu. Části štoly tvoří strop, dno (počva), boky,
čelo (příď nebo čelba – pracoviště na čele štoly).
Štola odvodňovací
je štola zřízená za účelem odvodnění horninového masivu v okolí tunelu; vzhledem
k ose tunelu může být podélná (zhruba rovnoběžná s osou tunelu) – potom má
samostatné portály, popř. spojuje dvě příčné štoly, nebo příčná (vyúsťuje do
prostoru tunelu); pro účinnější jímání podzemní vody jsou tyto štoly zpravidla
vybaveny systémem krátkých (do 5 m) nebo dlouhých odvodňovacích vrtů.
Štola průzkumná je štola sloužící k vypracování podrobnějšího
geotechnického průzkumu pro stavbu nebo rekonstrukci tunelu; průzkumnou štolou
může být rovněž směrová štola, která se nachází v průřezu tunelu.
Štola směrová je štola ražená jako dílčí výrub tunelu v časovém
předstihu a sloužící k upřesnění výsledků geotechnického průzkumu, k usnadnění
dopravy v tunelu a k rozvinutí prací na více pracovištích v podélném směru;
směrová štola dále slouží k zajištění směrové a výškové polohy osy budovaného
nebo rekonstruovaného tunelu.

T

Trvalé vystrojení tunelu – trvalý výstroj je konečné
(definitivní) zajištění výrubu ostěním (obezdívkou, svorníkovou výstrojí apod.
(části ostění tunelu).
Tunel je ražený nebo hloubený liniový
podzemní objekt, jehož výrubní průřez je roven nebo přesahuje 16 m2.
Tunelová metoda je souhrn pracovních postupů tunelování při stavbě nebo
rekonstrukci tunelu.
Tunelová svodnice je odvodňovací rýha
(drenáž), vytvořená v líci tunelu za účelem odvedení podzemní vody z ostění nebo
horninového masívu do tunelové stoky; podle provedení mohou být hloubené (do
zdiva ostění nebo do skalního líce) nebo povrchové (tzv. krabicové), vytvořené
na líci ostění pod pláštěm stříkaného betonu.
Tunelová trouba
je vnitřní část tunelu bez portálu (portálových pásů); může být obezděná nebo
neobezděná (nevystrojená nebo opatřená jinou výstrojí než ostěním), případně
obezděná jen částečně.
Tunelování je souhrn prací při
stavbě, rekonstrukci nebo opravě podzemního objektu zahrnující ražení a trvalé
vystrojení výrubu.
Tunelové metody rekonstrukční jsou
technologické postupy rekonstrukce provozovaných železničních tunelů:
-
rakouská: Dovýlom tunelové trouby se provádí po pásech obvyklé
délky 4 až 6 m ze stropní štoly až do základů. Zdění se provádí ze základů přes
opěry do klenby. K podporování minérské výstroje lze použít dosavadní klenby;
- belgická: Dovýlom tunelové trouby se provádí po pásech
obvyklé délky 4 až 6 m ze stropní štoly do patek klenby. Pak se provede
obezdívka od potního prahu
klenby po její vrchol. Dovýlomopěří a základů a
zdění základů a opěr se provádí pod ochranou patního prahu klenby;
- prstencová: Výrub se provádí po prstencích
obvyklé délky 1 až 2 m, výrub se zajišťuje kotveným pláštěm ze stříkaného
betonu. Obezdívka se provádí vytvořením ostění ze stříkaného betonu.
Práce
při rekonstrukcích jsou prováděny ve výlukách a technologie jako celek
respektují zachování železničního provozu.
Tunelový objekt
je širší označení pro tunel; sestává z vlastního tunelu, tj. z tunelové trouby,
tunelových portálů a tunelových křídel, z území nad tunelem a v jeho okolí a z
vybavení tunelu (tj. odvodnění, větrání, osvětlení, průzkumné štoly apod.).
Tunelový pás je evidenční část tunelu, obvykle vymezená
dělícími spárami; délky pásů se pohybují běžně od 3 do 10 m; u neobezděných
tunelů (nebo částečně obezděných) je dělení na pásy pouze evidenční, pro
umožnění orientace v tunelu (původní délky tunelových pásů při ražení tunelů
mohou být odlišné, zpravidla delší).
Tunelový portál je
vnější část tunelu ukončující tunelovou troubu; svou mohutnější konstrukcí
zachycuje podélné síly v horninovém masívu a talky z čelního a bočních svahů
tunelového předzářezu; portál sestává: z portálového pásu, portálového věnce a
čelní portálové zdi.
Tunelový prstenec je část tunelu kratší
než 3 m, tvořící dílčí pracoviště (zejména při novodobých pracovních postupech
při dolamování výrobního průřezu).
Tunelový průjezdní průřez
je obrys obrazce v rovině kolmé k ose koleje, jehož osa je kolmá ke spojnici
temen kolejnic a prochází osou koleje; pohybem tunelového průjezdního průřezu ve
směru osy koleje je nad kolejí v jednokolejném tunelu vymezen volný prostor pro
bezpečný průjezd železničních vozidel.
Tunelový předzářez je
zářez, kterým železniční trať přechází z volného terénu (popř. z mostního
objektu) do tunelu.
Tunelové základy je nejspodnější část
ostění ode dna výrubu po základový odstupek (od podkovovitého průřezu tunelu).

V

Výlom je ražení dílčích výrubů nebo celého tunelu (pak jde o
tzv. plný výlom nebo porub).
Výrub je prostor vzniklý
při ražení tunelu nebo štoly; části výrubu tunelu v příčném směru; přístropí
(kalota), opěří, základy, dno tunelu.
Výrubní průřez je
plocha výrubu v rovině kolmé k ose tunelu; výrobní průřez tunelu je součást
ploch všech dílčích výrubů.
Výstroj minérská je dočasná
výstroj tunelu zřizovaná při ražení tunelové trouby.
Výstroj zednická
je dočasná výstroj tunelu zřizovaná při betonování nebo zdění obezdívky.
Vystrojení výrubu je dočasné nebo trvalé zajištění výrubu proti
závalu a zabraňující deformacím horninového masívu kolem výrubu.

Z

Zálomový pás je tunelový pás, který se v určité partii
tunelu vylamuje časově jako první (při stavbě i rekonstrukci), zálomových pásů
bývá v tunelu pro větší rozvinutí prací několik; výlom těchto pásů začíná buď ze
směrové štoly, nebo při rekonstrukci ze stropní štoly, případně přímo z prostoru
tunelu.
Zásyp je výplň prostorů pod úrovní přilehlého terénu
sypaninou až do úrovně tohoto terénu (např. zásyp stavebních jam, rýh, šachet,
zásyp podzemních prostorů zbývajících ve výkopu po vybudování podzemních částí
objektu nebo vedení – ČSN 73 6133).
Ztracená výstroj je
dočasné vystrojení výrubu, které se později stává součástí trvalého vystrojení
(např. ocelové skruže, kotvy aj.).

Ž

Železniční tunel je podzemní liniová stavba, jíž je vedena
celostátní dráha nebo vlečka; z hlediska železničního provozu jsou tunely
jednokolejné, dvoukolejné a dvoukolejné s jednokolejným provozem (dočasně nebo
trvale), elektrizované a neelektrizované.

© RTS, a. s. | Lazaretní | 615 00