824 - 1 - Dráhy kolejové - normální a širokorozchodné

D

Délka rozvinutá kolejového rozvětvení je pro účely
odstraňování dána
- u výhybek jednoduchých, oboustranných a křižovatkových
součtem geometrických délek všech větví od bodu odbočení k vnějším krajním
stykům,
- u středu
dvojitých kolejových spojek součtem geometrických délek všech přímých a
odbočných větví středu dvojité kolejové spojky mezi vnějšími krajními styky a
odbočných větví výhybek v kombinaci,
- u kolejových křižovatek součtem
geometrických délek všech větví od bodu křížení k vnějším krajním stykům
křižovatky.

K

Kolejové rozvětvení je zřízení jednotlivých výhybek
jakéhokoliv druhu nebo jejich sestavení do jednoduchých kolejových spojek,
dvojitých kolejových spojek, matečních kolejí nebo do jiných konstrukčních
uspořádání. Kolejovým rozvětvením pro účely oceňování se rozumí i kolejové
křižovatky. Jeřábem železničním ČSD v souvislosti s použitím souboru položek 542
99 není podkladač kolejových polí PKP nebo UK ani portálové jeřáby.
Kolej bezdotyková je kolej se svařovaných kolejnicových pásů o délce
nejméně 120 m.
Kolej dosavadní nebo dosavadní kolejové
rozvětvení je kolej nebo kolejové rozvětvení, u nichž od zahájení provozu
provozovatelem uplynulo více než 30 dní.
Kolej nově zřízená
nebo nově zřízené kolejové rozvětvení je kolej nebo kolejové rozvětvení, u nichž
od zahájení provozu provozovatelem neuplynulo více než 30 dní.
Kolej
staniční
je kolej v železniční stanici nebo v jiných drážních provozech
(např. v lokomotivách nebo vozových depech apod.), které mají zpravidla
zapuštěné kolejové lože.
Kolej stykovaná je kolej z
mechanicky spojených kolejnicových pásů.
Kolej traťová je
kolej v širé trati, která má zpravidla nezapuštěné (otevřené) kolejové lože.

P

Podbíjení nesouvislé jednotlivých pražců je podbíjení
ojedinělých pražců v úseku koleje dlouhém nejvýše 50 m.
Podbíjení
souvislé
je podbíjení pražců v úseku koleje delším než 50 m.
Podmínky ztížené, za tyto se považují pro stavební práce
prováděné
- v blízkosti překážek,
- na mostech s průběžným
kolejovým ložem,
- v tunelu,
- při rekonstrukci kolejového svršku.
Pročištění souvislé kolejového lože je pročištění prováděné
nepřerušovaně v úseku koleje delším než 50 m a každé pročištění plného profilu
kolejového lože prováděné strojní čističkou.
Prostor mezipražcový
je prostor vymezený šířkou kolejového lože, vzdáleností svislých bočních ploch
dvou sousedních pražců a tloušťkou horní vrstvy kolejového lože.
Překážka při práci je konstrukce, která zasahuje do prostoru omezeného
svislými rovinami vedenými rovnoběžně s osou koleje ve vzdálenostech 3,0 m od
osy koleje v délce větší než 0,5 m (např. nástupiště, rampa, oplocení, drátovod,
banketová hrázka, šachty podzemních vedení nebo stožár, sloup apod.).
Postupné zvedání dosavadní koleje se směrovou a výškovou
úpravou po jejím poklesu v poddolovaném území.

R

Rekonstrukcí objektů oboru 824 se pro účely používání
příplatků k položkám rozumí:
a) obnova traťových a staničních kolejí a
závodových vleček,
b) přestavba dosavadního kolejiště stanic, závodových vleček, lokomotivních a
vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků Mechanizace traťového
hospodářství,
c) prodloužení dosavadních staničních kolejí, kolejí závodových
vleček, lokomotivních a vozových dep, Železničních opraven a strojíren i podniků
Mechanizace traťového hospodářství, pro každé prodloužení koleje nejvýše o 600
m,
d) rozšíření kolejiště dosavadních stanic, závodových vleček,
lokomotivních a vozových dep, Železničních opraven a strojíren i podniků
Mechanizace traťového hospodářství nejvýše o dvě koleje s max. vzdáleností 10 m
osy budované koleje od osy dosavadní koleje,
e) přeložka a směrové vyrovnání
tratí nebo jejich částí v osové vzdálenosti budované koleje od dosavadní koleje
nejvýše 10 m,
f) postupné zvedání dosavadní koleje se směrovou a výškovou
úpravou po jejím poklesu v poddolovaném území

S

Spodek železniční je drážní těleso tvořené zářezy a násypy s
příkopy a příkopovými zídkami, trativody, propustky světlosti do 2 m,
podkladními, mezilehlými nebo sanačními vrstvami se zpevněním a ochranou
drážního tělesa (osetí svahů, patky dlažeb, dlažby, záhozy, opěrné zídky výšky
do 2,0 m od základové spáry, kamenná žebra apod.).
Stanice železniční
je prostor pro řízení železniční dopravy, zpravidla s rozvětveným kolejištěm a
zařízením pro provoz.
Svršek železniční je konstrukce jízdní
dráhy, kterou tvoří kolej a kolejové rozvětvení včetně kolejového lože, zvláštní
konstrukce železničního svršku (přídržná kolejnice, izolované styky apod.) a
také doplňují konstrukce železničního svršku.

T

Trať širá je úsek trati mezi dvěma stanicemi omezený
vjezdovými návěstidly.

V

Vrstva horní kolejového lože je horní část kolejového lože
až do hloubky 60 – 70 mm pod ložnou (spodní) plochou pražců, která se zpravidla
zhutňuje jen podbíjením pražců.

Z

Zahájení provozu je vyjetí prvního kolejového vozidla
provozovatele na kolej. Zahájením provozu se rozumí i vyjetí kolejového vozidla
jiné organizace, nezúčastněné na provádění stavebních prací na objektech oboru
821.

© RTS, a. s. | Lazaretní | 615 00