824 - 1 - Dráhy kolejové - normální a širokorozchodné

D

Délka rozvinutá kolejového rozvětvení je pro účely odstraňování dána
- u výhybek jednoduchých, oboustranných a křižovatkových součtem geometrických délek všech větví od bodu odbočení k vnějším krajním stykům,
- u středu dvojitých kolejových spojek součtem geometrických délek všech přímých a odbočných větví středu dvojité kolejové spojky mezi vnějšími krajními styky a odbočných větví výhybek v kombinaci,
- u kolejových křižovatek součtem geometrických délek všech větví od bodu křížení k vnějším krajním stykům křižovatky.

K

Kolejové rozvětvení je zřízení jednotlivých výhybek jakéhokoliv druhu nebo jejich sestavení do jednoduchých kolejových spojek, dvojitých kolejových spojek, matečních kolejí nebo do jiných konstrukčních uspořádání. Kolejovým rozvětvením pro účely oceňování se rozumí i kolejové křižovatky. Jeřábem železničním ČSD v souvislosti s použitím souboru položek 542 99 není podkladač kolejových polí PKP nebo UK ani portálové jeřáby.
Kolej bezdotyková je kolej se svařovaných kolejnicových pásů o délce nejméně 120 m.
Kolej dosavadní nebo dosavadní kolejové rozvětvení je kolej nebo kolejové rozvětvení, u nichž od zahájení provozu provozovatelem uplynulo více než 30 dní.
Kolej nově zřízená nebo nově zřízené kolejové rozvětvení je kolej nebo kolejové rozvětvení, u nichž od zahájení provozu provozovatelem neuplynulo více než 30 dní.
Kolej staniční je kolej v železniční stanici nebo v jiných drážních provozech (např. v lokomotivách nebo vozových depech apod.), které mají zpravidla zapuštěné kolejové lože.
Kolej stykovaná je kolej z mechanicky spojených kolejnicových pásů.
Kolej traťová je kolej v širé trati, která má zpravidla nezapuštěné (otevřené) kolejové lože.

P

Podbíjení nesouvislé jednotlivých pražců je podbíjení ojedinělých pražců v úseku koleje dlouhém nejvýše 50 m.
Podbíjení souvislé je podbíjení pražců v úseku koleje delším než 50 m.
Podmínky ztížené, za tyto se považují pro stavební práce prováděné
- v blízkosti překážek,
- na mostech s průběžným kolejovým ložem,
- v tunelu,
- při rekonstrukci kolejového svršku.
Pročištění souvislé kolejového lože je pročištění prováděné nepřerušovaně v úseku koleje delším než 50 m a každé pročištění plného profilu kolejového lože prováděné strojní čističkou.
Prostor mezipražcový je prostor vymezený šířkou kolejového lože, vzdáleností svislých bočních ploch dvou sousedních pražců a tloušťkou horní vrstvy kolejového lože.
Překážka při práci je konstrukce, která zasahuje do prostoru omezeného svislými rovinami vedenými rovnoběžně s osou koleje ve vzdálenostech 3,0 m od osy koleje v délce větší než 0,5 m (např. nástupiště, rampa, oplocení, drátovod, banketová hrázka, šachty podzemních vedení nebo stožár, sloup apod.).
Postupné zvedání dosavadní koleje se směrovou a výškovou úpravou po jejím poklesu v poddolovaném území.

R

Rekonstrukcí objektů oboru 824 se pro účely používání příplatků k položkám rozumí:
a) obnova traťových a staničních kolejí a závodových vleček,
b) přestavba dosavadního kolejiště stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků Mechanizace traťového hospodářství,
c) prodloužení dosavadních staničních kolejí, kolejí závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, Železničních opraven a strojíren i podniků Mechanizace traťového hospodářství, pro každé prodloužení koleje nejvýše o 600 m,
d) rozšíření kolejiště dosavadních stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, Železničních opraven a strojíren i podniků Mechanizace traťového hospodářství nejvýše o dvě koleje s max. vzdáleností 10 m osy budované koleje od osy dosavadní koleje,
e) přeložka a směrové vyrovnání tratí nebo jejich částí v osové vzdálenosti budované koleje od dosavadní koleje nejvýše 10 m,
f) postupné zvedání dosavadní koleje se směrovou a výškovou úpravou po jejím poklesu v poddolovaném území

S

Spodek železniční je drážní těleso tvořené zářezy a násypy s příkopy a příkopovými zídkami, trativody, propustky světlosti do 2 m, podkladními, mezilehlými nebo sanačními vrstvami se zpevněním a ochranou drážního tělesa (osetí svahů, patky dlažeb, dlažby, záhozy, opěrné zídky výšky do 2,0 m od základové spáry, kamenná žebra apod.).
Stanice železniční je prostor pro řízení železniční dopravy, zpravidla s rozvětveným kolejištěm a zařízením pro provoz.
Svršek železniční je konstrukce jízdní dráhy, kterou tvoří kolej a kolejové rozvětvení včetně kolejového lože, zvláštní konstrukce železničního svršku (přídržná kolejnice, izolované styky apod.) a také doplňují konstrukce železničního svršku.

T

Trať širá je úsek trati mezi dvěma stanicemi omezený vjezdovými návěstidly.

V

Vrstva horní kolejového lože je horní část kolejového lože až do hloubky 60 – 70 mm pod ložnou (spodní) plochou pražců, která se zpravidla zhutňuje jen podbíjením pražců.

Z

Zahájení provozu je vyjetí prvního kolejového vozidla provozovatele na kolej. Zahájením provozu se rozumí i vyjetí kolejového vozidla jiné organizace, nezúčastněné na provádění stavebních prací na objektech oboru 821.

© RTS, a. s. | Lazaretní | 615 00