822 - 1 - Komunikace pozemní a letiště

A

Asfaltový beton je krytová (obrusná, nebo ložní) vrstva asfaltové směsi s
uzavřenou zrnitostí kameniva.
Typy asfaltových směsí:
- ACO   asfaltový
beton pro obrusné vrstvy,
- ACL    asfaltový beton pro ložní vrstvy,
- ACP    asfaltový beton pro podkladní vrstvy,
- SMA   asfaltový koberec mastixový.

Asfaltový koberec je krytová, popřípadě podkladní vrstva z asfaltové směsi, dělí
se na:
- asfaltový koberec mastixový – obrusná vrstva s vysokým podílem
drceného kameniva zpravidla přerušené zrnitosti, kde mezery kamenné kostry jsou
převážně vyplněny mastixem,
- asfaltový koberec drenážní – vysoce mezerovitá
obrusná vrstva, která je schopná odvádět vodu a snižovat hlučnost vozidel,
-
asfaltový koberec tenký – obrusná vrstva asfaltové směsi a tloušťce 15 mm až 30
mm,
- asfaltový koberec otevřený – obrusná, ložní, nebo podkladní vrstva z
asfaltové směsi otevřené zrnitosti,
- asfaltové vrstvy s vysokým modulem
tuhosti
– podkladní nebo ložní vrstva vozovek především na vozovkách s velkým
dopravním zatížením (třída dopravního zatížení I, II a v úsecích s pomalou
zastavující dopravou), zejména na nestmelených podkladních vrstvách.
Asfalt
litý
je živičný povlak ze směsi polotuhého asfaltu, hutného kameniva frakce 4 -
8 mm, písku a vápencové moučky. Rozprostírá se ručně v jedné nebo více vrstvách.
Povrchová úprava je v případě požadavku drsnosti prováděna posypem křemičitým
pískem. Bez posypu je povrh hladký. Tloušťka vrstvy litého asfaltu v pozemních a
průmyslových stavbách činí 2,5 - 4 cm.

D

Dálnice je silniční komunikace
sloužící pro dopravní spojení mezi důležitými centry státního a mezinárodního
významu, směrově rozdělená, s omezeným připojením a s omezeným přístupem,
vyhrazená pro provoz motorových vozidel s konstrukční rychlostí stanovenou
platnými pravidly silničního provozu; její křížení a křižovatky se všemi
ostatními komunikacemi jsou řešeny mimoúrovňově.

H

Hmoty vybourané jsou
vybourané konstrukce nebo jejich části (např. zábradlí, svodidla, obrubníky,
značky, panely apod.), popř. další vybourané kusové (nesypké) materiály, které
se nakládají převážně autojeřábem nebo ručně.

CH

Chodník je přidružený pás
určený pro pěší, oddělený vertikálně nebo horizontálně od přilehlého jízdního
pásu.

K

Kamenivo drcené (štěrkodrť) vzniká drcením horniny a následným
tříděním do požadovaných frakcí. Drcené kamenivo se používá zejména pro nosné
vrstvy vozovek a chodníků.
Kamenivo obalované asfaltem (OK) je kamenivo za
horka obalené asfaltem. Lze použít i jako krytovou vrstvu.
Kamenivo zpevněné
cementem
(KSC) směs kameniva přírodního nebo umělého stmelená cementem.
Kamenivo
těžené
je kamenivo přírodního původu vzniklé usazením hornin určitých frakcí.
Vyznačuje se zaobleným tvarem zrna. Jsou to:
- písek kopaný je drobné kamenivo
frakce do 4 mm s obsahem jílovitých součástí,
- písek říční je drobné kamenivo
frakce do 4 mm těžené z vodních toků. Může obsahovat organické látky.
-
štěrk je
tříděné přírodní kamenivo se zrny většími než 4 mm,
- štěrkopísek je přírodní
kamenivo se zrny většími i menšími než 4 mm.
Kategorie silnic, tj. určení
kategorie, podle jejichž technických znaků má být určitá silnice projektována a
budována, je pro dálnice a silnice hlavní a základní sítě stanovena plánem
rozvoje silnic (ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic).
Komunikace pro
pěší
je nemotoristická komunikace určená výhradně pro pěší chodce.
Komunikace
silniční
je pozemní komunikace určená převážně pro provoz silničních motorových
vozidel, jejímž charakteristickým znakem je zpevněná vozovka.
Krajnice je
šířkový prvek koruny silniční komunikace mezi dopravním pásem a hranou koruny;
skládá se zpravidla ze zpevněné a nezpevněné části.
Kryt vozovky je horní
část vozovky určená k přímému pojíždění vozidel. Podle počtu vrstev se rozlišuje
jednovrstvový kryt a vícevrstvový kryt.

M

Makadam je konstrukční vrstva
komunikací z hrubého drceného kameniva s výplní. Výplní může být jemné kamenivo,
případně cementová směs.
Mastix je směs drobného kameniva s maximální
velikostí zrna 2 mm a kamenné moučky obalená asfaltem.
Mechanicky zpevněné
kamenivo
(MZK) vznikne zhutněním nestmelené směsi kameniva nejčastěji frakce
0/32 bez použití tmelicí složky.
Mechanicky zpevněná zemina (MZ) je vrstva
vozovky z nestmelené zeminy nebo náhradních materiálů (materiál z demolic,
betonový recyklát atd.)
Mikrokoberec vytváří na povrchu vozovky nebo vrstvy
tenkou souvislou živičnou vrstvu sloužící k jeho ochraně proti pronikání vody, k
prodloužení životnosti vozovky a k omezení vzniku a šíření poruch. Vrstva
nezvyšuje únosnost konstrukce. Mikrokoberce se kladou na veškeré druhy hutněných
asfaltových vrstev podle ČSN 73 6121.

N

Nerovnost povrchu vozovky je
vlastnost povrchu vozovky charakterizovaná nezanedbatelnými odchylkami proti
povrchu navrženého podle příslušných norem.
Niveleta silniční komunikace je
výšková složka silniční komunikace určující její výškový průběh.

O

Obruba
je vodicí bezpečnostní zařízení, které vytváří stupňovité vyvýšení určitého
dopravního pásu, pruhu, ostrůvku apod.

P

Podélný sklon je odklon nivelety
silniční komunikace od vodorovné roviny; udává se zpravidla v %.
Podklad
vozovky
je spodní část vozovky určená k roznášení tlaků vozidel z krytu vozovky
na podloží; skládá se buď z jedné nebo z více vrstev různě zpracovaných
stavebních hmot.
Podklad typu OM je silniční podklad z obalovaného drceného
kameniva - typu obalovaného makadamu (zrnitost nad 32 mm).
Podsyp je
nejspodnější ochranná vrstva vozovky, jejímž účelem je kromě roznášení tlaků
hlavně zabránění kapilárnímu vzlínání vody z podloží, plošné odvodnění pláně,
ochrana výše položených vrstev vozovky před eventuální vztlakovou infiltrací
rozbředlé podložní horniny a provzdušnění; provádí se z propustných nesoudržných
materiálů.
Popílek je nerostný zbytek po spalování tuhých paliv pozůstávající
převážně z malých částeček křemičitanového skla získaný zachycováním z plynných
spalin v různých odlučovacích zařízeních připojených zpravidla k velkým
topeništím na spalování práškového uhlí. Je to nejjemnější část ve směsi
označované obecným pojmem popel.
Prohozená zemina je vykopaná zemina zbavená
větších kamenů
Propustek je mostní objekt, popř. jeho část s kolmou světlostí
mostního otvoru do 2,00 m včetně, sloužící zpravidla k příčnému převedení
stálých nebo občasných vod, trubních a jiných vedení tělesem komunikace.
Příkop je otevřené odvodňovací zařízení o hloubce přes 30 cm; podle tvaru
příčného řezu rozeznáváme příkop lichoběžníkový, trojúhelníkový nebo zaoblený a
podle úpravy příkop nezpevněný nebo zpevněný.
Přivaděč je silniční komunikace
s omezeným přístupem umožňující propojení dálnice, rychlostní silnice nebo
rychlostní místní komunikace se sítí silnic nebo místních komunikací vyhrazená
motorovým vozidlům se stanovenou konstrukční rychlostí podle platných pravidel
silničního provozu.

R

Rigol je otevřené odvodňovací zařízení hluboké
nejvýše 30 cm, zpravidla zaoblené a zpevněné betonovými tvárnicemi, kamennou
dlažbou, vybetonováním apod.
Recyklát tříděný vzniká zpracováním materiálu z
demolic budov a silnic. Je vhodný pro nosné vrstvy při stavbě silnic.
Recykláty dělíme na:
- asfaltový
- betonový
- cihelný
- směsný

S

Sloupek směrový je vodicí bezpečnostní zařízení tvořené sloupkem doplněným
odrazkami usnadňující bezpečné směrové vedení vozidla.
Stabilizovaná zemina
je zemina se zlepšenými vlastnostmi povrchové vrstvy základové půdy na místě
přimíšením vhodných hmot, např. cementu, asfaltu, dehtu nebo vápna.
Stabilizovaná zemina slouží jako lehký kryt podružných cest a ke zpevňování
podkladu silničních vozovek a letištních drah.
Suť vybouraná jsou hmoty
sypké, popř. stmelené vápnem, cementem nebo živicí, kamenitého a podobného
charakteru a dále hmoty kusové (dlažební kostky, lomový kámen apod.) získané při
rozebírání, odstraňování, vytrhávání a bourání podkladů, krytů apod., které se
běžně nakládají nakladačem nebo ručně.
Svodidlo je záchytné bezpečnostní
zařízení, které snižuje nárazovou energii vozidla a brání vozidlu vyjet z
vymezeného dopravního pásu.
Svodnice je pásnice upevněná zpravidla na pevných
sloupcích svodidla, tvořící nárazovou plochu.
Sypanina je materiál získaný z
výkopů nebo ze zemníků na téže nebo jiné stavbě, hlušina z dolů, odpadový
materiál z průmyslu (škvára, struska) apod., který se používá ke zřizování
násypů, podsypů, podkladních vrstev apod.

T

TEVYCED jsou tenké vyztužené
cementobetonové desky letištních ploch tl. 110 až 180 mm.

V

VIBROCEM je
konstrukční vrstva vozovky založená na principu oddělené betonáže, tj. vyplnění
předem připravené vrstvy drceného kameniva hrubého cementovou maltou s přísadou
plastifikátoru pomocí povrchového vibračního zařízení.
Vibrovaný štěrk (VŠ)
vrstva vytvořená kostrou z hrubého drceného kameniva se zavibrovaným výplňovým
kamenivem.
Vozovka je zpevněná část silniční komunikace určená pro pojíždění
vozidla.
Vozovka netuhá je vozovka s živičným, popř. jiným krytem na podkladu
ze stmelených nebo nestmelených materiálů.
Vozovka tuhá je vozovka s
cementobetonovým krytem nebo s podkladem z prostého nebo vyztuženého cementového
betonu.
Vrstva obrusná je vrchní vrstva krytu vozovky.
Vrstva ložní je
spodní vrstva živičného krytu vozovky.
Vrstva ochranná je spodní vrstva
vozovky z nestmelených, avšak nenamrzavých materiálů nebo ze zpevněné zeminy
určené zejména na ochranu vozovky před účinky promrzávání podloží.
Vrstva
výkonná tepelně izolační
(označení písmeny VTIV) je ochranná vrstva vozovky z
materiálu s velmi nízkou tepelnou vodivostí.
Výsivky jsou odpadem z výroby
drceného kameniva bez zaručení ukazatelů jakosti a velikosti kameniva.
Výtluk
je porušené místo v krytu vozovky, popř. i v jejím podkladu, ve tvaru zřetelně
ohraničené prohlubně.

Z

Značka dopravní svislá je dopravní značka umístěná
svisle zpravidla na sloupku nebo jiné konstrukci.
Značka dopravní vodorovná
je dopravní značka provedená na povrchu krytu vozovky, popř. i obruby, barvou
nebo jiným vhodným způsobem.

© RTS, a. s. | Lazaretní | 615 00